اهمیت آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان چیست؟

آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان موضوع مهمی است که این روزها در جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

یادگیری سریع‌تر در سنین پایین‌تر یکی از ویژگی های دوران کودکی و نوجوانی است.  از این نظر آموزش  مهارت های کلید زندگی به کودکان در این سنین اهمیت ویژه ای دارد. در این میان آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان، به عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های کلیدی قرن 21،  مورد توجه کشورهای پیشرفته‌ی جهان قرار گرفته است.

نکته ای که وجود دارد این است که آموزش برنامه‌نویسی به کودکان تنها معطوف به آموزش یک مهارت ویژه برای زندگی در عصر فناوری‌های دیجیتال نیست، بلکه از نظر روانشناسی و علوم شناختی مزایای زیادی دارد

در حقیقت کارشناسان اعتقاد دارند که در دنیای معاصر ، به 3 دلیل اصلی ، برنامه نویسی باید به کودکان  و نوجوانان نیز آموزش داده شود.
(1. مزیت‌های روانشناسی این آموزش‌ها برای کودکان، مانند توانایی حل مساله، رشد خلاقیت و استعدادها ، تقویت قدرت استدلال و اعتماد به نفس کودکان

  1. کسب یکی از مهم ترین مهارت های کلیدی قرن اخیر توسط کودکان که به وسیله ی آن می توانند در محیط و سبک زندگی خود و دیگران تغییر ایجاد کنند.
  2. بچه ها از طریق برنامه نویسی می توانند برای خود، خانواده و حتی جامعه ی خود تولید ارزش و ثروت کنند.)
  3. مزیت های روانشناسی این آموزش ها برای کودکان و نوجوانان
  4. آموزش مهم ترین مهارت کلیدی قرن اخیر به کودکان به منظور توانمندسازی آنان
  5. امکان تولید ارزش و ثروت با استفاده از این آموزش ها

 

1- مزیت های روانشناسی:

آموزش روانشناسی به کودکان و نوجوانان از نظر روانشناسی مزیت های ویژه ای برای کودکان دارد. هنگامی که برنامه نویسی از سنین کودکی به بچه ها آموزش داده می شود منجر به شکل گیری ارزش‌های روانشناختی ویژه ای در وجود کودکان می شود.

توانایی حل مساله، تفکر منطقی، درک مفاهیم انتزاعی، تقویت قدرت استدلال، تفکر انتقادی، تحلیل مسایل، افزایش اعتماد به نفس و رشد خلاقیت و شکوفایی استعداد ها از جمله مهم ترین مواردی هستند که آموزش برنامه نویسی در کودکان و نوجوانان پدیدار می سازد.

به علاوه توانایی کار گروهی و سخت‌کوشی  از دیگر مفاهیم ارزشمندی است که بچه‌ها در کلاس‌های آموزش برنامه نویسی فرا می‌گیرند و در حقیقت در کنار یادگیری برنامه نویسی مهارت های زندگی در قرن اخیر ( از نظر سازمان جهانی بهداشت) مانند تفکر خلاق ، تصمیم گیری، ارتباط موثر و …. را نیز یاد بگیرند.

2- برنامه نویسی به عنوان مهم ترین مهارت قرن اخیر

سازمان جهانی یونسکو در سال گذشته در آخرین تعریف خود از سواد، توانایی ایجاد تغییر را به عنوان سواد مطرح کرد و شخصی با سواد محسوب می شود که بتواند در زندگی خود و دیگران تغییر ایجاد می کند. وقتی این تعریف را به دنیای فناوری متصل می کنیم به این نتیجه می رسیم که دیگر توانایی استفاده از فناوری به عنوان یک کاربر مزیت محسوب نمی شود و در حقیقت شخصی که برنامه نویسی بلد است و می تواند با استفاده از این دانش در زندگی خود و دیگران تغییر ایجاد کند فردی تاثیر گذار و حتی با سواد محسوب می شود.

جالب است بدانید که دانشمندان علوم رایانه نیز چنین نظری دارند. پروفوسور میشل رزنیک اعتقاد دارد که “اگر کسی در قرن ۲۱ نتواند با یک زبان برنامه‌نویسی، برنامه‌ای کامپیوتری بسازد بی‌سواد است.”

همچنین باید توجه کنیم که بچه ها با یادگیری این علم می توانند برای اشتغال در یکی از پرکارترین و پر درآمدترین رشته های حال حاضر و آینده ی جهان توانمند شوند.

3- تولید ارزش و ثروت با برنامه نویسی

یکی از مهم ترین دلایلی که کشورهای جهان به آموزش برنامه نویسی توجه دارند این است که افراد با یادگیری برنامه نویسی می توانند برای خود، خانواده‌ی خود و حتی کشور خود تولید ارزش و ثروت کنند و این ثروت الزاما محدود به مرزهای جغرافیایی نیست. برای اینکه تصوری بهتر از میزان این تولید ثروت داشته باشیم کافی است که بدانیم که در در سال های گذشته درآمد خالص سالیانه‌ی کمپانی فیس بوک از درآمد فروش نفت ایران بیشتر بوده است.

به همین خاطر در دنیا بیش از 12 سال است که به آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان توجه ویژه ای شده است.

اما در کشور ما آموزش زبان انگلیسی در مقطع متوسطه ، باعث شده است که سن آموزش برنامه نویسی نیز افزایش بیابد.

امکان کدنویسی به زبان فارسی برای کودکان و نوجوانان ایرانی

اما اتفاق خوب و مثبتی که در چند ماه گذشته افتاده است این است که با ترجمه و بازبینی یکی از برترین زبان های برنامه نویسی کودکان به فارسی، که اخیرا توسط یکی از مجموعه های دانش بنیان داخلی صورت گرفته است، شرایط برای برنامه نویسی با زبان مادری برای کودکان و نوجوانان ایرانی نیز به بهترین شکل فراهم شده است

و با این اقدام کودکان ایرانی نیز از 8 سالگی می توانند به راحتی و به زبان فارسی برنامه نویسی کنند.

نام این زبان برنامه نویسی تصویری مخصوص کودکان و نوجوانان اسکرچ است، که کودکان ایرانی می توانند در محیط کاملا فارسی شده‌ی آن ، با هر وسیله ای اعم از رایانه، لپ تاپ و یا حتی تبلت  و موبایل به رایگان برنامه نویسی را شروع کنند.

در این شیوه ی برنامه نویسی بچه ها لازم نیست حتی یک خط کدنویسی کنند.

بلکه فقط کافی است تا مفاهیم برنامه نویسی را بیاموزند و به روشی جذاب  فقط با کشیدن کدها و چسباندن آن ها به یکدیگر ، ایده های خود را بسازند.

بچه ها با این برنامه می توانند انواع بازی ها، انیمیشن ها ، داستان های مصور و برنامه های تعاملی را بسازند و حتی ربات ها را نیز برنامه نویسی کنند و به صورت هدفمند در استفاده از فناوری زمان خویش را صرف کنند.

نکته ای که در پایان خوب است به آن توجه کنیم این است که از نظر کارشناسان آموزشی ، یادگیری برنامه نویسی در عصر حاضر مانند یادگیری خواندن و نوشتن است. همان‌طور که قرار نیست هر فردی که خواندن و نوشتن یاد می گیرد در آینده یک نویسنده یا شاعر شود، قرار نیست تمامی بچه ها با یادگیری برنامه نویسی در آینده یک برنامه نویس حرفه ای شوند. در حقیقت یادگیری خواندن و نوشتن و یا یادگیری یک زبان جدید دریچه های بیشتری از دانش را روبه روی افراد باز می کند، از این حیث فارغ از اینکه بچه ها در آینده چه شغلی داشته باشند تمامی افراد با یادگیری برنامه نویسی فرصت های بییشتری برای یادگیری خواهند داشت و  می توانند بیشتر و بهتر یاد بگیرند.

امیدواریم با توجه به موارد فوق خانواده های ایرانی نیز به آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان خویش توجه ویژه ای بنمایند تا کودکان و نوجوانان ما نیز بتوانند آینده ای درخشان را برای خود و خانواده های‌شان بسازند.